Visselblåsning Hylte Paper AB
Visselblåsarpolicy
Denna policy ska vara till hjälp för den som har anledning att rapportera information om missförhållanden av allmänintresse genom att denne skall känna sig trygg att göra så utan att hindras, riskera repressalier eller hållas ansvarig för att exempelvis ha åsidosatt tystnadsplikten.
Med visselblåsning menas i denna policy att den som har anledning rapporterar information om missförhållanden inom företagets verksamhet där det finns ett allmänintresse av att det kommer fram.
Visselblåsningen kan även avse missförhållanden i annan verksamhet som medarbetaren genom sitt arbete hos oss fått kännedom om exempelvis allvarliga missförhållanden hos en kund eller en leverantör och där det finns ett allmänintresse att det synliggörs.
Alla avslöjanden om missförhållanden, som det finns ett allmänintresse av att det kommer fram, ska hanteras på ett rättvist och korrekt sätt.
Visselblåsarpolicyn i sin helhet finner du här. Svensk, Engelsk
Det skydd som rapporterande person får är det samma som följer av visselblåsarlagen. Ingen inskränkning eller utvidgning avses i policyn.
Vi eftersträvar en kultur där alla medarbetare vågar och vill framföra sina åsikter och att det förs en dialog i företaget om eventuella problem som uppkommer i verksamheten. Även om det inte är fråga om missförhållanden av sådan art som leder till rapportering i enlighet med denna policy, uppmuntrar vi samtliga medarbetare att ta upp eventuella problem som de upplever inom organisationen. I första hand ska medarbetare vända sig till ansvarig chef.
Du kan även vända dig till din fackliga organisation eller externt till relevant myndighet.
Vad händer efter jag har skickat in min anmälan?
Efter du har skickat in din anmälan kommer den att skickas vidare till företagets ägare, VD och HR-chef.